Zdrowe odżywianie – podstawowe zasady

O zdrowym odżywianiu mówią wszyscy – eksperci telewizyjni, lekarze, trenerki fitness, amatorscy miłośnicy zdrowego trybu życia. Mało kto zastanawia się jednak nad tym, czym jest naprawdę. Większość z nas kojarzy zaledwie kilka podstawowych wytycznych. Często nie mają jednak wiele wspólnego ze zdrowiem. Wręcz przeciwnie – mogą przyczynić się do dietetycznej porażki i powstawania bardzo poważnych schorzeń. Z tego powodu warto zaznajomić się z kilkoma prostymi radami, dzięki którym zawsze będziemy czuć się lekko i zdrowo, a jedzenie będzie sprawiać nam mnóstwo przyjemności.

1. Jedz regularnie!

To zasada o której niezwykle często zapominamy. Niestety, jak przekonują lekarze, to właśnie ona jest głównym wrogiem idealnej wagi i perfekcyjnej sylwetki. Dzięki regularnym porom posiłków organizmowi niczego nie brakuje. Jest właściwie odżywiony przez całą dobę, a my nie mamy ochoty na niezwykle szkodliwe podjadanie. Powinniśmy spożywać od 3 do 5 posiłków dziennie w równych odstępach czasu. Jeżeli nie potrafimy wygospodarować sobie wolnej chwili na przyrządzenie jedzenia, warto skorzystać z tzw. diety pudełkowej. Decydując się na catering od sprawdzonej firmy, zyskamy pełnowartościowe i świeże posiłki, stworzone specjalnie z myślą o nas. Uwzględnią zapotrzebowanie naszego organizmu i sprawią, że przez cały czas będziemy właściwie odżywieni.

2. Mniej nie zawsze znaczy lepiej

Większość z nas sądzi, że im mniej kalorii zjadamy, tym lepiej wpływa to na stan organizmu. Nie jest to jednak prawda. Każdy z nas jest inny. Różnimy się intensywnością i częstotliwością ćwiczeń oraz budową ciała. Te czynniki sprawiają, że zapotrzebowanie kaloryczne też jest inne dla każdego z nas. Im cięższą pracę wykonujemy, im bardziej intensywne są nasze treningi, tym więcej kalorii musimy dostarczyć organizmowi. To właśnie one są paliwem, które umożliwia nam właściwe działanie. Przed rozpoczęciem diety powinniśmy przede wszystkim obliczyć nasze właściwe zapotrzebowanie kaloryczne, a dopiero potem ustalać ilość niezbędnych składników. Zbyt mała podaż kalorii może mieć katastrofalne skutki – organizm będzie zmuszony do spalania własnych tkanek, a to nie tylko zaprzepaszczenie ciężkich ćwiczeń, ale również bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia.

3. Jedzenie przed snem

Niektórzy nadal są zwolennikami koncepcji według której nie należy jeść po określonej godzinie. Według niektórych źródeł jest to 20, według innych (ta odpowiedź pada najczęściej) 18, najbardziej radykalne kręgi twierdzą jednak, że już po 16 należy wstrzymać się z jedzeniem. Nie ma to nic wspólnego z prawdą. Nie powinniśmy jeść zbyt późno, ale ostatni posiłek możemy spożyć na 3 godziny przed pójściem spać. Oznacza to, że jeżeli kładziemy się o 23, możemy zjeść kolację o godzinie 20. Nie należy jednak przesadzać z obfitością. Lepiej zjeść coś lekkiego, ponieważ ciężkostrawne potrawy wpływają na jakość wypoczynku, a właściwa regeneracja to klucz do odniesienia dietetycznego sukcesu.

4. Produkty przetworzone

Z naszej diety powinniśmy wykluczyć przede wszystkim produkty wysokoprzetworzone. Żywienie się wyłącznie świeżym pokarmem to gwarancja zdrowia i lekkości. Niestety, nie wiemy, co tak naprawdę znajduje się w daniach instant lub fastfoodach. Nawet jeżeli ich producenci przekonują, że nie zawierają konserwantów, barwników i innych szkodliwych substancji, sporo ryzykujemy. W każdym przypadku posiłek pełnocenny i przyrządzony samodzielnie (albo przez ekspertów) będzie znacznie lepszą alternatywa.

5. Podstawa to warzywa

To nie zmienia się od lat. Warzywa to idealne źródło witamin, mikroelementów i błonnika. Nie dostarczają nam pustych kalorii, ale gwarantują, że otrzymamy wszystko, czego potrzebujemy. Każda dieta może być wzbogacana o warzywa w niemal dowolnych ilościach. To także idealny pomysł na przekąski pomiędzy posiłkami. Warto jeść również owoce, jednak zaleca się nie przekraczać dwóch porcji dziennie, zwłaszcza wieczorami – większość z nich to bogate źródło cukrów, które negatywnie odbijają się na formie naszego organizmu.

Artykuł został przygotowany przez firmę EatZone, dostawcę cateringu dietetycznego z Warszawy.

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj