Zalety picia wody mineralnej

O tym, że woda to warunek prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu wiemy doskonale. Zdajemy sobie również sprawę z tego, że jej niedobór musimy ciągle uzupełniać. Czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się nad tym, dlaczego jest to tak ważne? Jeżeli nie, to spróbujmy poznać bliżej właściwości wody i skutki jej braku.

Do prawidłowego funkcjonowania zdrowa dorosła osoba potrzebuje od 2 do 2,5 litra wody dziennie. Zapotrzebowanie na wodę różni się ze względu na wiek, płeć, aktywność fizyczną i temperaturę otoczenia. Jej spożycie zależy również od stanu fizjologicznego człowieka. Jest znacznie większe u kobiet w czasie ciąży i w okresie karmienia piersią oraz przy niektórych schorzeniach, które grożą odwodnieniem, takich jak: kamica nerkowa, przeziębienie i biegunka. Przeciętny Polak wypija zaledwie 30 litrów wody mineralnej rocznie. To bardzo mało biorąc pod uwagę jej znaczenie dla naszego zdrowia.

Tutaj znajdziesz książkę o właściwościach leczniczych wody. Kliknij.

zalety picia wody mineralnej

sxc.hu

Zbudowany w 70% z wody organizm człowieka może wytrzymać bez jedzenia nawet kilka tygodni, ale bez wody zaledwie parę dni. Utrata 3% wody z organizmu wywołuje u nas zmęczenie, a ubytek 10%  może zagrażać naszemu życiu. Badania potwierdzają, że niedobór wody wpływa niekorzystnie na pracę naszego mózgu. Małe jego ukrwienie powoduje spadek koncentracji i zaburzenia pamięci. Nawet przy wykonywaniu prostych czynności zaczynamy popełniać błędy. Cierpimy na dokuczliwe bóle głowy                   i odczuwamy dolegliwości sercowe. Dlatego wodę powinni pić regularnie wszyscy, nie tylko po to, by ugasić pragnienie. Dzięki wodzie szybciej pozbywamy się z organizmu tego, co nam szkodzi, lepiej funkcjonujemy, czujemy się lżej i zdrowiej. Woda jako najważniejszy składnik ciała odpowiada za prawidłowy przebieg wszystkich procesów życiowych w organizmie człowieka. Jest rozpuszczalnikiem   i nośnikiem substancji odżywczych, reguluje przemianę materii i temperaturę ciała. Poza tym nawilża błony śluzowe, stawy i gałki oczne. Dzięki regularnemu piciu wody, nasza skóra jest bardziej nawilżona  i odżywiona. Minerały przywracają jej naturalną grubość i gęstość. Picie wody wskazane jest również podczas odchudzania. Nie chodzi tylko o gaszenie pragnienia wywołanego wysiłkiem fizycznym. Kiedy mamy ochotę coś przekąsić, lepiej sięgnijmy po szklankę wody. Przestaniemy odczuwać głód, bo nasz żołądek zostanie napełniony. Nic nie zjemy, a jednak będziemy zaspokojeni, a o to w odchudzaniu chodzi. Oczywiście nie należy rezygnować z jedzenia, ale trochę je ograniczyć.

 

Podstawowe składniki mineralne wody – wapń i magnez są niezwykle przydatne dla naszego organizmu. Wapń wpływa na prawidłową pracę mięśnia sercowego i procesy krzepnięcia krwi. Jeżeli chcemy wzmocnić nasze kości i zapobiegać powstawaniu próchnicy, pijmy wodę z większymi ilościami wapnia i fluorem. Zawarty w wodzie magnez zapobiega zawałom serca, miażdżycy i przynosi ulgę osobom mającym trudności z zasypianiem. Magnez zapobiega także powstawaniu kamieni nerkowych. Innym składnikiem wody są wodorowęglany, które pomagają leczyć nadkwasotę. Nadmiar wody z dużą ilością  tego składniku, może jednak wywołać zaburzenia w procesach trawiennych. Wody z większą ilością sodu, zapobiegają odwodnieniom i poprawiają wydolność organizmu. Powinni je pić sportowcy i osoby aktywne fizycznie. Warto mieć na uwadze fakt, że zbyt częste spożywanie sodu, może powodować obrzęki i wzrost ciśnienia krwi.

 

Możemy wybierać spośród trzech rodzajów wód mineralnych. Różnią się one od siebie ilością mikroelementów zawartych w jednym litrze. Wyróżniamy wody wysokomineralizowane, średniomineralizowane i niskomineralizowane. Pierwsze zawierają około 15% składników mineralnych.  Z dostępnych na rynku wód, zaliczamy do nich Muszyniankę i Kryniczankę. W składzie drugich znajduje się maksymalnie 10% składników mineralnych (np. Nałęczowianka). Ostatnie zawierają jedynie 5% minerałów. Najpopularniejszą wodą w tej grupie jest Żywiec Zdrój.

 

Jeżeli regularnie spożywamy wodę mineralną, wybierajmy wody średniozmineralizowane   i niskozmineralizowane. Dzięki małej zawartości sodu, możemy pić je bez żadnych ograniczeń.     W przypadku picia wód wysokozmineralizowanych, musimy uważać. Osoby z nadciśnieniem tętniczym lub uszkodzonymi nerkami powinny zapomnieć o tym typie wody. Gromadzenie się w wątrobie zbyt dużej ilości minerałów, sprzyja powstawaniu niektórych chorób, co u osób z tymi dolegliwościami bywa niebezpieczne. Istnieje także wyjątkowy rodzaj wód mineralnych – wody lecznicze. Charakteryzuje je znaczna ilość minerałów, które są w stanie wpłynąć na nasz organizm w przypadku konkretnego schorzenia. Jednak przyjmowane w większych ilościach, mogą wywołać skutki uboczne. Dlatego zanim sięgniemy po wody lecznicze, skonsultujmy to z lekarzem.

 

Często zastanawiamy się nad tym, czy sięgnąć po wodę gazowaną czy niegazowaną. Opinie na ten temat są podzielne. Według statystyk Polacy częściej sięgają jednak po wodę gazowaną. Zawarty w niej dwutlenek węgla poprawia jej smak i stwarza wrażenie jej orzeźwiającego działania. Nie ma też żadnych większych przeciwwskazań w jej piciu, prócz choroby wrzodowej żołądka i choroby strun głosowych, które może podrażnić. Woda niegazowana (często uważana za zdrowszą) jest mdła i bezsmakowa lecz mimo to, jest chętnie kupowana. Należy jednak pamiętać, że przy wysokich temperaturach w tym typie wody o wiele szybciej namnażają sie bakterie, co może skutkować zatruciem pokarmowym. Problem nie dotyczy wody gazowanej, w której dwutlenek węgla jest czynnikiem bakteriostatycznym i zapobiega ich rozmnażaniu się.

 

Wodę pijmy małymi łykami, najlepiej popołudniu i wieczorem. Działa wtedy oczyszczająco  i uzupełnia stracone w ciągu dnia płyny. Spożywając wodę zachowajmy równe jej proporcje, rozłożone na cały dzień. Woda najskuteczniej działa, kiedy pije się ją pół godziny po jedzeniu. Picie podczas posiłku utrudnia trawienie, a także obciąża i tak już przepełniony żołądek. Przed południem warto sięgnąć po litr soku owocowo-warzywnego. Dostarczymy w ten sposób naszemu organizmowi odpowiednią dawkę witamin i błonnika.

Tutaj znajdziesz książkę o właściwościach leczniczych wody. Kliknij.

Katarzyna Borowiec-Bender

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj