W jaki sposób przekonać dziecko do jedzenia warzyw

Jednym z największych problemów w żywieniu dzieci jest ich niechęć do jedzenia warzyw. Jako, że są one cennym źródłem witamin i soli mineralnych warto popracować nad tym, by maluch porzucił swoje uprzedzenia. Radzimy co zrobić, by przekonać dziecko do jedzenia warzyw.

Dziecko a warzywa

Każdy z nas doskonale wie, że trzeba jeść warzywa – ta zasada wpajana jest nam od najmłodszych lat. Niestety, nawet najświeższe zbiory z przydomowego ogródka nie są atrakcyjne dla wielu małych niejadków.

Warzywa to źródło soli mineralnych i witamin. Zawierają też sporą ilość błonnika, a tym samym pomagają uregulować pracę układu trawiennego. Lekarze i dietetycy wciąż apelują, aby każdy człowiek, bez względu na wiek, włączył warzywa do swojego codziennego jadłospisu. Dzieci nie są tu wyjątkiem, a wręcz przeciwnie – tłumaczy nasz rozmówca reprezentujący Centrum Zabawy i Rozwoju ELFIK.

Jak sprawić, by dziecko jadło warzywa?

Dzieci powinny jeść warzywa, ponieważ do prawidłowego rozwoju potrzebują zbilansowanej diety bogatej w mikro- i makroelementy. Jednak wiele maluchów podchodzi sceptycznie do tego pomysłu. Nie należy jednak się poddawać i pozwalać dziecku zostawiać niedojedzonych jarzym na talerzu. Warto postarać się zachęcić swoją pociechę do jedzenia zdrowych warzyw. Jest na to kilka sposobów:

  • zadbajcie o odpowiadającą dziecku konsystencję warzyw – niektóre dzieci na widok papki z marchewki automatycznie zaciskają zęby, ale chętnie spróbują ugotowanej na miękko marchewki podanej w kawałku lub delikatnie rozgniecionej widelcem; warto obserwować swoje dziecko podczas jedzenia i reagować na wysyłane przez nie sygnały,
  • pozwólcie dziecku jeść rękami – jeśli maluch ma wyraźną awersję do sztućców, dajcie mu szansę popróbować warzyw z pomocą własnych rączek; będzie to dla dziecka ciekawe doświadczenie i dobra zabawa jednocześnie,
  • postarajcie się o szeroki wybór warzyw – niezależny dwulatek z pewnością ucieszy się na widok „szwedzkiego stołu”, z którego będzie mógł samodzielnie wybierać poszczególne rodzaje pokrojonych i obranych warzyw do spróbowania,
  • przygotujcie sos – czasem zdrowy dip do warzyw potrafi całkiem odmienić ich smak, dlatego warto sprawdzić, czy ten sposób ich podania nie odpowiada waszemu maluchowi bardziej,
  • róbcie koktajle – to świetny pomysł na przemycanie warzyw i owoców do diety dziecka, które nie przepada za jedzeniem jarzyn, dzięki takim koktajlom jest szansa, że kiedyś jednak je polubi,
  • dodawajcie warzywa do ulubionych potraw dziecka – można robić to np. przygotowując farsz do pierogów, naleśników oraz pasty do chleba, dzięki takim „podchodom” dziecko może nawet nie poczuć, że je znienawidzone przez siebie warzywa.

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj