Suplementy diety

Tempo życia i masa obowiązków stanowią niemałą przeszkodę dla zdrowego i regularnego odżywiania się. Dieta  z każdym dniem staje się uboższa w witaminy i minerały. W tej sytuacji suplementy diety, pod którymi uginają się półki aptek i sklepów, wydają się wybawieniem. Coraz chętniej sięga się po preparaty niż po warzywa i owoce. Czy słusznie? Czy suplementy w żaden sposób  nie zagrażają zdrowiu?

 

Spożywanie suplementów nie jest złe, jeżeli nie łamie się żelaznej zasady: co za dużo, to niezdrowo. Trudno zaprzeczyć stwierdzeniu, że suplementy diety posiadają wiele zalet. Przede wszystkim należy tu wymienić łatwość i wygodę ich stosowania. Często i bez diagnozy lekarza, na podstawie codziennych nawyków można stwierdzić , że organizm może domagać się uzupełnienia niedoboru witamin czy mikroelementów np. pijąc duże ilości kawy jest jasne, że magnez zostaje przez nią wypłukiwany. Tak jak tutaj warto sięgnąć po niego z półki apteki, tak w przypadku przeziębienia, warto zażyć witaminę C .

suplementy diety

sxc.hu

 

Na rynku dostępny jest cały wachlarz specyfików: od tych mających poprawić wygląd skóry, włosów i  paznokci, przez kapsułki polepszające wzrok, do saszetek odchudzających. Te ostatnie cieszą się szczególną popularnością. Idąc na skróty, wielu chce zrzucić zbędne kilogramy bez niepotrzebnego wysiłku. Sam suplement nie pomoże jednak skutecznie, bez efektu jojo, uzyskać pożądany efekt. Podstawą sukcesu są : niskokaloryczna dieta i wysiłek fizyczny. Suplement diety może jedynie wspomagać organizm, dzięki obecności substancji przyspieszających spalanie tłuszczu np. CLA, zielona herbata, L-karnityna. Trzeba pamiętać, że suplement diety jest tylko tymczasowym dodatkiem i nie może być stosowany ciągle. Ponadto należy przestrzegać również kilku innych zasad:

  1. Podczas zażywania kilku preparatów witaminowych konieczne jest zwrócenie uwagi czy składniki nie powtarzają się. Łatwo wtedy o przedawkowanie dziennej normy, co może okazać się niebezpieczne dla zdrowia.
  2. Niezbędne jest również zapoznanie się z wskazaniami na opakowaniu. Podstawą wyboru powinny być składniki i ich dokładne działanie.   Niektóre suplementy mogą okazać się nieodpowiednie, ponieważ mogą być przeznaczone np. wyłącznie dla sportowców lub osób na diecie odchudzającej.
  3. Nie wszystkie suplementy diety nadają się do codziennego spożywania. Zależy to głównie od ich zawartości i procesów technologicznych. Przede wszystkim suplement powinien zawierać wyłącznie naturalne składniki. Obecnie wykorzystywane są nowoczesne technologie pozwalające zatrzymać składniki odżywcze i bioenergię roślin w nienaruszonym stanie, wyłącznie takie powinny być stosowane.
  4. Nie należy mieszać leków. Niektóre składniki suplementów wchodzą w niepożądane reakcje z zażywanymi w tym czasie lekami . Przed ich spożyciem konieczna jest więc konsultacja z lekarzem.
  5. Suplementy to nie leki, co oznacza, że nie przechodziły szczegółowych badań i nie są znane skutki uboczne, wynikające z ich stosowania lub działania poszczególnych składników.

 

Można zatem stosować suplementy, traktując je jednak jako uzupełnienie diety, a nie jako zamiennik owoców i warzyw. Nawet najlepszy preparat nigdy nie będzie tak wartościowy jak codzienna dawka naturalnych produktów.

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj