Słowniczek odchudzania

Podjęłaś decyzję o zmianie swojego trybu życia. Na lepszy i na zawsze. Zaczynasz czytać setki stron o zdrowym żywieniu, odchudzaniu, o aktywnym trybie życia. Jednakże ciągle spotykasz niezrozumiałe dla siebie pojęcia? Zniechęcona? Koniecznie zajrzyj do poniższego słowniczka i rozkoduj wszystkie teksty o dietetyce!

odchudzanie

sxc.hu

 

Hasło

Wyjaśnienie

Jak wykorzystać?

Apetyt= głód

odczucie stanu organizmów związane z niedoborem pożywienia, składników pokarmowych Jedno z najbardziej pierwotnych odczuć. Dopiero lekkie odczucie głodu uprawnia nas do zjedzenia przekąski lub posiłku!

Biała tkanka tłuszczowa

Rodzaj tkanki tłuszczowej. Dla organizmu jest jedynie magazynem energii. Jej wzrost następuje między innymi podczas spożywania zbyt dużej ilości kalorii w stosunku do potrzeb organizmu.

Białka

Podstawowy składnik odżywczy. Stanowi element budowy wszystkich tkanek i substancji biologicznie czynnych. Najlepsze źródła to: jajka, pierś z kurczaka, indyka, ryby, mleko.

Bilans energetyczny

Porównanie ilości energii przyjmowanej z pokarmem do ilości wydatkowanej przez organizm. Jeżeli bilans energetyczny jest dodatni, następuje wzrost masy ciała, jeżeli ujemny następuje obniżenie masy ciała.

Błonnik pokarmowy

Składnik pożywienia regulujący pracę przewodu pokarmowego oraz rozwój flory bakteryjnej w jelitach. Źródła: warzywa, owoce, ziarna zbóż, otręby pszenne.

Całkowita Przemiana Materii (CPM)

Jej wartość określa całkowite dzienne zapotrzebowanie organizmu na kalorie, związane z jego funkcjonowaniem oraz codzienną aktywnością fizyczną. Warto za pomocą kalkulatora obliczyć CPM, np. na http://www.odzywianie.info.pl/Kalkulator-CPM.html

Cholesterol

Związek zaliczany do grupy tłuszczy. Organizm wytwarza z cholesterolu hormony płciowe, kwasy żółciowe, witaminę D, jest ważnym składnik błon komórkowych. Jego nadmiar w diecie może prowadzić do chorób układu krążenia. Źródła złego cholesterolu: produkty pochodzenia zwierzęcego. Dobrego: produkty roślinne.

Cukrowce (Węglowodany, Sacharydy)

Związki organiczne. Dostarczają energii potrzebnej do funkcjonowania. Znajdują się we wszystkich powszechnie występujących roślinach: zbożach, ziemniakach, roślinach strączkowych, owocach, a także w organizmach zwierzęcych.

Dieta

Oznacza ona sposób życia, a w szczególności sposób odżywiania się. Obecnie często używana w stosunku do diet odchudzających

Efekt jo-jo

Naprzemiennie wahania masy ciała polegające na następującym kolejno po sobie chudnięciu i tyciu. Najczęściej wywołany stosowaniem głodówek lub drastycznych diet odchudzających. Racjonalne odchudzanie zapobiegnie jo-jo.

GDA (Wskazane dzienne spożycie)

Europejski system informacji na opakowaniach produktów o wartościach odżywczych. Informuje, jaki jest udział jednej porcji produktu spożywczego pod względem wartości energetycznej (kcal) oraz głównych składników odżywczych we wskazanym dziennym spożyciu. Uwaga: Wartości referencyjne GDA wyliczono w oparciu o naukowe zalecenia dla przeciętnej osoby dorosłej. Jej zapotrzebowanie na energię pochodzącą z żywności wynosi 2000 kcal dziennie.

Głodówka

Całkowite lub częściowe wstrzymywanie się od jedzenia, trwające przez dany okres czasu. Dzieli się na łagodne, umiarkowane i ścisłe.

Indeks glikemiczny

Klasyfikacja produktów żywnościowych na podstawie ich wpływu na poziom glukozy we krwi w 2-3 godziny po ich spożyciu. Warto zwracać uwagę na IG, gdyż ma on bezpośredni wpływ na odczucie głodu po posiłku.

Indeks masy ciała (BMI, Wskaźnik masy ciała)

Współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach. Oznaczanie indeksu masy ciała ma znaczenie w ocenie zagrożenia chorobami związanymi z nadwagą i otyłością.

Kilokaloria (kcal)

Jednostka w której mierzona jest wartość energetyczna pożywienia. Jedna kaloria to ilość ciepła, która jest niezbędna do podniesienia temperatury 1 g wody o 1 stopień Celcjusza. Jednostką podstawową w układzie SI jest kilodżul (kJ). 1 kcal = 4,19 kJ.

Lipidy (Tłuszcze)

Grupa związków organicznych dostarczająca znaczną ilość energii. Tłuszcze powinny dostarczać nie więcej niż 30% energii zawartej w pożywieniu i zawierać odpowiednią ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Metabolizm (Przemiana materii)

Przemiany biochemiczne i energetyczne zachodzące w komórkach żywych organizmów. Do pewnego stopnia można wpływać na szybkość metabolizmu m.in. przez odpowiednią dietę i akt. fizyczną.

Puste kalorie

Dostarczanie organizmowi wyłącznie energii bez składników odżywczych i budulcowych (np. witamin, soli mineralnych). Produkty będące źródłem pustych kalorii to m.in. słodycze, alkohol.

Skrobia modyfikowana

Skrobia która pod wpływem zmian chemicznych posiada inne cechy funkcjonalne. Stosowana jest jako zamiennik tłuszczu, wypełniacz, czynnik żelujący lub zagęszczający.

Substancje słodzące

Substancje słodzące nie będące cukrami. Stosuje się jako dodatki do żywności.

Tofu

Produkt roślinny przypominający twaróg stosowany w produktach wegetariańskich. Otrzymuje się go z bogatych w białko nasion soi i zwykle wzbogaca w wapń.

Witaminy

Organiczne związki chemiczne, niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i które muszą być dostarczone z pożywieniem. Są niezbędne człowiekowi do życia i muszą być dostarczone z zewnątrz. Znajdują się m.in. w owocach, warzywach etc.

Wody mineralne

Wody zawierające nie mniej niż 500 mg/dm3 składników mineralnych.

Zapotrzebowanie energetyczne

Ilość energii, jaka jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Zależy od płci, wieku i aktywności fizycznej. Dorosła kobieta potrzebuje ok 1600-2900 kcal/dobę, dorosły mężczyzna 2250 – 3800 kcal/dobę.

Zdrowie

Dobra kondycja fizyczna i psychiczna, bez objawów choroby i kalectwa. Wpływ na dobry stan zdrowia mają czynniki genetyczne, środowisko fizyczne, środowisko społeczne oraz styl życia.

 

 

Karolina Grochowska

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj