Najważniejsza jest nazwa

Nazwa każdej firmy jest komunikatem marketingowym, między klientem a korporacją i ma ogromny wpływ na sukces biznesu. Cały proces nazewniczy jest złożony i wymaga od przyszłego biznesmena zaangażowania oraz przemyślanych działań. Semantyka, onomastyka, leksykologia, pragmatyka, etymologia i socjolingwistyka stanowią podstawę do stworzenia dobrej, marketingowej nazwy, czyli imienia firmy.

Socjolingwistyka to nauka badająca związek pomiędzy językiem a społeczeństwem, bierze pod uwagę kontekst językowy, formę, określoną sytuację oraz grupę społeczną i dlatego też jest dobrym polem badawczym dla nazw firm, bo łączą się tutaj elementy językowe z elementami społecznymi.

nazwa firmy

sxc.hu

Proces nazewniczy naszej firmy, nie ważne czy jest to ogromna fabryka samochodów lub mały sklepik, jest bardzo ważny i trudny. Po pierwsze, nazwy firm powinny być dopasowywane do konkretnego społeczeństwa, kultury, języka, wieku i płci. Nie istnieje nazwa uniwersalna, która jest w stanie przekazać pierwotną myśl na drodze dosłownego tłumaczenia. Po drugie, nazwa powinna być oryginalna, ale również łatwa do zapamiętania, budząca uczucia i ciekawość odbiorcy. Dzięki takim nazwom firma jest zauważana przez klientów.  Przykładem prostej, oryginalnej nazwy jest Dental Beauty (gabinet stomatologiczny w Nysie). Jest to metafora piękna uzyskanego dzięki zdrowym zębom.  Należy wziąć pod uwagę, że odbiorcy komunikatu marketingowego ulegają pierwszemu wrażeniu oraz interpretują nazwę na podstawie własnych doświadczeń i emocji.

Aby nazwa pasowała do naszego przedsiębiorstwa i oddziaływała na klientów możemy wypisać słowa, które według nas będą określać nasz biznes np. mały, bliski, rodzinny, polski, europejski, owocowy. Im więcej takich wyrazów tym lepiej. Następnie dodajemy słowa branżowe np. reklamowy, usługowy, transportowy i szukamy spójnych i logicznych połączeń ale nie używamy już stereotypowych zakończeń  literą „x” lub końcówką „-pol” .

Zdarza się, że nazwa urocza w jednym języku, stanowi wulgaryzm w innym np. w Holandii istnieje producent haków, firma „Dupa”. Jeśli chcemy posiadać międzynarodową nazwę, sprawdźmy jej tłumaczenia w najbardziej popularnych językach.

Nazwa firmy, może być najtańszym zabiegiem promocyjnym. Należy rozważyć wiele opcji, zapytać przyjaciół, przeprowadzić sondę w Internecie lub zorganizować konkurs, a na pewno coś ciekawego zostanie zaproponowane i zatwierdzone. Wymyślanie imienia dla naszego biznesu może być fajną zabawą dla całej rodziny!

 

Aleksandra Chmiel

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj