Na stres – ziemniaki!

Sposobów radzenia sobie ze stresem jest wiele – medytacje, masaże, sport. Pokonać go, albo przynajmniej załagodzić jego objawy można także włączając do naszej diety odpowiednie produkty. Warto dowiedzieć się, jakie składniki mogą nam w tym pomóc.

sposoby na stres

sxc.hu

Ciągły stres uszkadza nasz układ nerwowy. Objawia się to między innymi napięciem mięśni. Aby temu zapobiec, jedz produkty zawierające duże ilości magnezu. Może to być awokado czy pestki słonecznika, które zawierają również zdrowe dla naszego organizmu nienasycone kwasy tłuszczowe. Poza tym warto dodawać do sałatek czy kanapek kiełki pszenicy (są również doskonałym źródeł witamin!). Równie pomocny jest wapń, który umożliwia prawidłową pracę komórek nerwowych i działanie mięśni. Oprócz nabiału, w którym wapnia jest pełno, sięgaj po brokuły i warzywa liściaste. Doskonałą przekąską w chwilach stresu są figi, także zawierające pełno tego pierwiastka.

Następny składnik, który jest pomocny w walce ze stresem to tryptofan. Ten aminokwas odgrywa ogromną rolę przy produkcji serotoniny, zwanej też hormonem szczęścia. Tryptofan jest w produktach takich jak: banany, groch, nabiał czy rzepa. Znaleźć go można także w drobiu, więc zamiast krwistego steku czy tłustego schabowego sięgaj po kurczaka lub indyka. Warto także częściej jadać ryby. Wchłanianie tryptofanu ułatwiają nam węglowodany złożone. Są one składnikiem produktów typu: ziemniaki, ryż, fasola i wszelkie zbożowe. Pamiętaj jednak, że ich nadmiar może prowadzić do nadwagi, jedz je więc z rozwagą!

Innym ważnym składnikiem, który także uczestniczy przy produkcji serotoniny (i innych neuroprzekaźników: dopaminy i melatoniny), jest witamina B₆. Ma ona ogromny wpływ na nasz nastrój, aby więc lepiej radzić sobie ze stresem zjedz filet z łososia, czy wspomniane już wyżej banany czy ziemniaki.

Stres osłabia naszą odporność. Aby wzmocnić układ odpornościowy i nie dać się wirusom, włącz do diety produkty bogate w witaminę C i cynk. Witaminę C znajdziemy oczywiście w cytrusach i warzywach (najwięcej jej znajduje się w surowej czerwonej papryce). Do musli możesz dodać kiwi czy pokrojony w kostkę melon. Cynku zaś szukaj w drobiu i fasoli. Ważnym jego źródłem są także skorupiaki.

Pamiętaj także, że alkohol czy słodycze dają tylko chwilowe ukojenie, a ich regularne spożywanie ma zgubne skutki. Zamiast objadać się czekoladą czy dla relaksu wypić kilka piw przygotuj sobie sałatkę z kurczakiem, posypaną kiełkami. Smacznie i zdrowo!

K.S.

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj