Jak radzić sobie z bolesną miesiączką?

Miesiączka dla wielu kobiet jest istną męczarnią, pełną uporczywego bólu, który skutecznie pozbawia energii i chęci do działania. W takich chwilach, panie najchętniej nie wychodziłyby z łóżka. Najczęściej dolegliwe bóle dokuczają dziewczynkom w wieku 14-18 lat, ale pojawiają się także u wielu dorosłych kobiet. Jak radzić sobie z bolesną miesiączką? Czy są sposoby na zminimalizowanie cierpienia? Sprawdźmy.

Dlaczego należy walczyć z bólem?

Walka z bólem, który pojawia się podczas menstruacji, to nie tylko dbanie o komfort i minimalizowanie fizycznego cierpienia. Kiedy pojawiają się dotkliwe dolegliwości, wzmaga się też poczucie stresu. Powoduje on znaczny wzrost ciśnienia oraz negatywnie wpływa na procesy trawienne. Przekłada się to na występowanie stanów nerwowych, a także depresyjnych. Bardzo często bywa to źródłem zaburzonych relacji międzyludzkich, co może odbić się zarówno na życiu osobistym, jak i zawodowym. Właśnie dlatego, należy podejmować działania, które minimalizują występowanie bólu i sprawiają, że miesiączka nie musi być źródłem cierpienia.

Działania profilaktyczne

Każda kobieta może przygotować swoje ciało na przebieg miesiączki. Istnieje szereg czynności, których regularne wykonywanie uodporni organizm na odczuwanie bólu, a także zmniejszy stopień intensywności przebiegu procesu menstruacyjnego. Badania wykazują, że kobiety, które regularnie wykonują ćwiczenia fizyczne, znacznie lepiej znoszą bóle towarzyszące miesiączce. Wysiłek nie jest wskazany podczas menstruacji, jednak aktywność fizyczna w okresach pomiędzy jej występowaniem, w dużym stopniu uodporni ciało i zminimalizuje odczuwanie bólów skurczowych. Warto wykonywać gimnastykę trzy dni w tygodniu. Kiedy zbliża się okres menstruacji, można także pić zioła, które wykazują działanie rozkurczające jak np. rumianek czy ekstrakt z szyszek chmielu. Picie takich ziół przed wystąpieniem miesiączki znacznie zmniejszy bolesne efekty skurczów macicy.

Kiedy ból już występuje

W momencie, kiedy pojawi się ból menstruacyjny, można skorzystać z kilka sposób na jego łagodzenie. Oczywiście, najbardziej popularną metodą jest stosowanie środków przeciwbólowych. Lekarze wskazują, że ich zażywanie może zmniejszyć odczuwanie bólu o 70%. Nie należy jednak ograniczać się tylko do takiego sposobu. Zmiana diety może również przynieść ulgę. Podczas występowania miesiączki należy spożywać jedynie lekkostrawne produkty. Dzięki temu żołądek nie będzie dodatkowo obciążony i nie powinny pojawić się wzdęcia. Istotne jest spożywanie zdrowych węglowodanów (ryż brązowy, kasza), które przyczyniają się do zwiększenia poziomu serotoniny, co znacznie poprawi nastrój i skutecznie zredukuje odczuwanie bólu. Lekarze zalecają także suplementować magnez, który zmniejszy stopień napięcia mięśniowego. Pomocny może okazać się także delikatny masaż podbrzusza. Warto w tym celu wykorzystać olejki o rozkurczającym działaniu (np. na bazie lawendy). Masaż musi być jednak przeprowadzany z wyczuciem. Chodzi jedynie o rozluźnienie mięśni, nie można doprowadzić do zbyt silnego nacisku.

Dziękujemy witrynie śd.pl za pomoc w przygotowaniu artykułu.

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj