Jak przyśpieszyć metabolizm

Odchudzaj się! Jedz mniej! Spalaj tłuszcz! Są to jedne z najczęściej spotkanych tak przez nas nielubianych reklam internetowych wyskakujących na nasze ekrany niczym królik z kapelusza. Utrata masy ciała jest jednak nieco bardziej złożona i wiedząc tylko tyle, że mamy jeść mniej czy spalać tłuszcz niewiele zdziałamy.

Każdy organizm jest inny, dlatego też jeden schudnie szybciej drugi wolniej, mimo, iż obie osoby mogły jeść to samo i ćwiczyć w ten sam sposób. To, co warunkuje ową szybkość to metabolizm. Metabolizm składa się z procesów, które przekształcają jedzenie w energię. Tempo przemiany materii oznacza szybkość, z jaką twoje ciało spala kalorie. Wydzielamy jeszcze tempo metabolizmu podstawowego oraz spoczynkowego jest to szybkość spalania kalorii w celu utrzymania podstawowych procesów takich jak oddychanie i krążenie krwi podczas snu oraz w przypadku spoczynkowego, gdy się nie śpi oraz nie jest się głodnym.

metabolizm

sxc.hu

Co warunkuje nam naszą przemianę materii? Najważniejszym elementem określającym tempo metabolizmu w spoczynku jest ilość posiadanej masy beztłuszczowej a więc mięśni, kości i ważnych narządów. Im więcej masy beztłuszczowej tym ta przemiana jest szybsza. Chciałbym również obalić pewien mit dotyczący metabolizmu nie jest prawdą, iż osoby o bardzo dużej masie mają niższe tempo metabolizmu spoczynkowego (z wyjątkiem osób chorych na np. niedoczynność tarczycy). Jest to analogiczne, że im więcej będziesz ważył tym więcej kalorii potrzebujesz do utrzymania swojego organizmu. Nie bez znaczenia są też cechy genetyczne.

Niestety zegara się nie zatrzyma stąd wraz z wiekiem tempo przemiany materii słabnie gdyż tracimy rocznie 0,25 kg masy mięśniowej co jest równe 2% spadkowi metabolizmu spoczynkowego. Rzecz jasna idzie temu zaradzić udając się na siłownię i ćwicząc siłowo dwa razy w tygodniu. Dodatkowo, jeżeli zbudujemy trochę mięśni (dotyczy to również kobiet) to przy każdym kilogramie mięśni, który zdobyliśmy spalimy dodatkowo 65 kcal dziennie.

Jak zwiększymy nasz metabolizm? W czasie od godziny do dwóch godzin po energicznym treningu spalanie kalorii jest dużo szybsze, ponieważ organizm uzupełnia wtedy tlen oraz rezerwy energii naprawiając szkody powstałe w tkance mięśniowej. Jeżeli trening jest długi i intensywny wówczas to spalanie będzie wysokie a po ok. pół godzinie ćwiczeń energia zacznie być czerpana z zapasów tłuszczowych.

Niewielkie posiłki, choć dość częste również zwiększają tempo metabolizmu na krótki czas po jedzeniu. Warto, więc zaplanować trzy posiłki oraz dwie lub trzy przekąski w odstępach 3 godzinnych. Dzięki temu nie będziemy mieli ataków głodu gdyż dostarczamy jedzenie cały czas.

Należy pamiętać o umieszczeniu w daniu białka gdyż białko najbardziej przyspiesza metabolizm aż 20% kalorii może zostać spalonych dając ciepło. Drugą sprawą jest to, że białka są bardzo sycące.

Zawsze jadaj śniadanie pozwoli to pobudzić twoją przemianę materii oraz spalać kalorie przez cały dzień. Warto połączyć w takim posiłku węglowodany i białka da to sytość oraz energię na długi czas.

Można również chodzić na spacery po posiłku zamiast leżeć bezczynnie na kanapie zgubimy przy tym parę dodatkowych kalorii w zależności od długości takiego spaceru.

Na koniec jako ciekawostkę chciałbym dodać że Amerykańscy uczeni odkryli, iż wybierając mniejsze opakowania czy korzystając z mniejszych talerzy zjadamy mniej. W eksperymencie zbadano ludzi, którzy mieli do zjedzenia prażoną kukurydzę lub zupę w dużych pojemnikach oraz drugą grupę, która miała to samo w mniejszych porcjach. W wynikach wyszło, że ilość spożytych kalorii w przypadku kukurydzy była większa o 45% zaś w przypadku zupy o 73%.

Wcale nie jest potrzebny jakiś nadludzki wysiłek by zbudować szczupłą, zgrabną sylwetkę. Najważniejsze w tym wszystkim jest nasze podejście, odpowiednie zmotywowanie siebie. Jeżeli jesteśmy pozytywnie nastawieni a przy tym zaparci oraz mamy wsparcie bliskich nam osób wtedy rezultaty przyjdą szybciej a zniechęcenie nie nastąpi. Oczywiście jak na wszystko potrzeba czasu i cierpliwości, dlatego nie bądźcie rozgoryczeni, gdy rezultaty będą wolniejsze w kolejnych tygodniach jest to naturalna kolej rzeczy.

 

Grzegorz Drygas

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj