Internetowe fashionistki

Mowa tu oczywiście o szafiarkach. Szafiarki to nowa społeczność internetowa, która cieszy się ogromną popularnością. Nowe społeczne zjawisko w sieci polega na tworzeniu własnych stylizacji i prezentowaniu ich internautom na blogach. Skąd jednak taki wysyp szafiarek w ostatnim czasie? Otóż to kobiety, które bawią się modą i mają pomysł na własny wygląd oraz wizerunek. To co robią jest przede wszystkim ciekawym hobby i pasją którą internauci z ciekawością obserwują i poszukują w niej inspiracji.

Szafiarki kreują modę wymyślnymi strojami, które często pochodzą z second-handów, internetowych aukcji lub popularnych sieciówek. One nie potrzebują wykwintnych domów mody by prezentować się jak modelki na okładce Vogue. Propozycje szafiarek są przystępniejsze, tańsze i osiągalne dla każdej kobiety. Dlaczego? Bo szafiarka może być naszą rówieśniczką, przyjaciółką lub mieszkanką naszego miasta. To zwykła internautka, na co dzień uczennica, pracownica lub pani domu, której pasją jest moda. Znakiem obecnych czasów jest to, że niemal każdy znany portal kobiecy ma w swoich zakładkach „szafy internautów”. I tak zjawisko szafiarek się rozprzestrzenia. Mamy dostęp do ciekawych stylizacji bez wychodzenia z domu. Ponadto w tej jakże sympatycznej i wspierającej się społeczności organizowane są rozmaite swapy (wymiany ubrań), wspólne zakupy w galeriach handlowych i przez portale internetowe typu ebay. Koleżanki szafiarki chętnie też doradzą, pochwalą lub skrytykują inne stylizacje, co bywa pomocne przy tworzeniu swego stylu od zera.

szafiarki

sxc.hu

Wiele szafiarek ze względu na swoją popularność stawia swoje pierwsze kroki w show-biznesie. Wówczas w internetowej szafie pojawiają się bardziej ekskluzywne marki np. Louboutine czy Dior. Sukces tych dziewczyn jest kolejnym czynnikiem, który skłania nas, aby dołączyć do ich grupy. Warto jest się jednak chwilę zastanowić, czy mamy odpowiednie wyczucie gustu, czy znamy własne ciało i czy potrafimy bawić się modą. Nie ma nic bowiem gorszego niż kopiowanie czyjegoś stylu bądź outfit’ów z wystaw sklepowych. Wyglądamy wtedy jak kiepskie ksero manekina z witryny w galerii handlowej.

Określenie „szafiarka” jest rodzaju żeńskiego, ponieważ prekursorką internetowego zjawiska była oczywiście dziewczyna – Cory Kennedy.  Amerykanka jako pierwsza prezentowała codziennie swoje sesje zdjęciowe, które wykonywał jej chłopak Mark Hunter. Blog Cory oraz jej stylizacje bardzo szybko opanowały Internet, a następnie media i stały się dla niej źródłem utrzymania. W Polsce pierwszy blog szafiarki – Szafa Sztywniary pojawił się w 2007 r. i istnieje do dzisiaj.  Obecnie mamy ponad 700 tego typu blogów i ich liczba wciąż się powiększa. Jeszcze większa jest ilość fanów, śledzących trendy mody w internetowych szafach. Należy podkreślić,
że wśród szafiarek znajdują się także nieliczni „szafiarze”, czyli panowie, który dzielą się swoimi stylizacjami na blogach. Wśród płci męskiej publiczna prezentacja garderoby nie jest jeszcze tak popularna, jak wśród kobiet. Ale z biegiem czasu, kto wie…Może to Panowie okażą się lepsi.

Nie można zaprzeczyć, że szafiarki mają ogromny wpływ na modę wokół nas. Kreują one nowe trendy, szczególnie w modzie ulicznej. To wciąż jeszcze nowe zjawisko doczekało się nawet wpisu na Wikipedii oraz dzięki współpracy szafiarek magazynu o modzie Dilemmas Magazine.

 

Martyna Sobka

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj