Dieta Proteinowa

Dieta proteinowa, dieta białkowa, dieta dra Dukana – to nazwy określające tę samą metodę odchudzania. Polega on na zmianie nawyków żywieniowych. Jej twórca, Pierre Dukan, francuski lekarz i dietetyk specjalizuje się w walce z nadwagą i otyłością. To najpopularniejsza w Polsce metoda odchudzania.

Argumentem przemawiającym za praktykowaniem diety białkowej może być choćby fakt, iż znana piosenkarka, Jennifer Lopez schudła dzięki metodzie proteinowej aż 15 kg po ciąży, w czasie której przytyła niemal 35 kg. Dorota Zawadzka, znana bliżej jako Superniania, także korzystała z tej diety z efektem wręcz oszałamiającym.

Głównym założeniem diety Dukana jest zmniejszenie ilości posiłków bogatych w cukier, a zwiększenie ilości spożywanych pokarmów zawierających dużą ilość białka. Jednocześnie twórcy zależało na tym, aby nie wyniszczać organizmu, nie doprowadzić do niedoborów witamin oraz innych składników niezbędnych dla prawidłowego rozwoju. Dieta ma na celu unikanie wielkich wyrzeczeń żywieniowych, brak uczucia głodu, dyskomfortu a zarazem pielęgnowanie w człowieku motywacji i dalszej chęci utrzymania diety.

Kilka słów o zaletach białka…. Białko daje organizmowi mniej energii, niż jest to niezbędne do jego strawienia. Aby je strawić, organizm zabiera energię zmagazynowaną w tkance tłuszczowej, co kolejno powoduje utratę masy ciała. Gdy organizm człowieka przyswaja białko, rozdrabnia aminokwasy, co powoduje jego intensywniejszą pracę. Do tego potrzebna jest mu energia, która pobierana jest właśnie z tkanki tłuszczowej. Proteiny odnajdujemy głównie w mięsie wołowym oraz w koninie i rybach, takich jak makrele, dorsze, łososie i tuńczyki. Białka pochodzenia roślinnego, czyli wszelkiego rodzaju zboża, fasole, grochy, boby itp., należy znacznie ograniczyć, a najlepiej wyrzucić ze swojej diety, gdyż zawierają one za dużą ilość węglowodanów. Ponadto białka ułatwiają wydalanie moczu, nie zatrzymują wody w ustroju, co jest częstą przyczyną zwiększania masy ciała, szczególnie u kobiet.

Dieta proteinowa dra Dukana pozwala na schudnięcie nawet 15 kg w ciągu 3 miesięcy. Swoich zwolenników ma w gronie osób, którym zależy na zdrowym odżywianiu i pięknym wyglądzie. Przeznaczona jest dla osób dorosłych i zdrowych, które prowadzą siedzący tryb życia, ćwiczy mało intensywnie 1-2 w tygodniu. Unikać jej powinny młode osoby (przed lub w trakcie dojrzewania), uprawiające sport regularnie i intensywnie, kobiety w ciąży, bądź karmiące piersią. Ponadto ci z problemami z nerkami, wątrobą, zaparciami i trawieniem lub cukrzycy.

Dieta proteinowa

sxc.hu

 

Dieta oparta jest na naturalnych, łatwo dostępnych składnikach, bez konieczności liczenia kalorii czy ważenia każdej porcji. Składa się z trzech etapów:

Etap 1 – faza ataku; przyjmowanie czystych protein, które znajdziemy w chudym mięsie i nabiale, trwa 5 dni a pojawia się widoczny ubytek masy ciała. Można żywić się ośmioma kategoriami produktów bądź wybrać te, na które ma się ochotę, bez żadnych ograniczeń i o każdej porze dnia i nocy. Unika się tłustych mięs, wędlin i parówek. Nie jemy także pieczywa i wasy. To, czego nie ma na poniższej liście jest zakazane!

  • chude mięso: cielęcina, konina, wołowina z wyjątkiem antrykotu i rozbratla z kością, wszystko na grillu lub pieczone w piekarniku bez dodatku tłuszczu
  • podroby: wątroba, cynadry, ozór cielęcy lub wołowy (czubek)
  • wszystkie ryby, tłuste, chude, o białej lub niebieskiej skórze, surowe, pieczone, wędzone lub gotowane
  • owoce morza (skorupiaki i mięczaki)
  • drób oprócz kaczki i bez skóry
  • chuda szynka, chude wędliny indyka, kurczaka lub wieprzowe
  • jaja
  • chude produkty nabiałowe (chude mleko, chudy biały ser, chudy serek wiejski,jogurty naturalne i aromatyzowane słodzikiem bez tłuszczu, serki homogenizowane bez tłuszczu). W drodze wyjątku Dukan dopuszcza produkty które mieszczą się w granicach 4-6% (np. śmietana odtłuszczona do 3%, ser ementaler o zawartości tłuszczu do 5%).
  • półtora litra wody z małą zawartością soli mineralnych
  • środki wspomagające : kawa, herbata, herbatki ziołowe, ocet winny, zioła, przyprawy, korniszony,cytryna (nie jako napój), sól i musztarda (umiarkowanie)
  • otręby owsiane lub pszenne do 2 łyżek na dobę

 

Etap 2 – faza naprzemienna; tutaj białko wzbogacone o warzywa. Zabronione warzywa w 2 fazie: awokado, biała fasola, bób, ciecierzyca, groch, kukurydza, ryż, zielony groszek, ziemniaki.

Etap 3 – utrwalenie zdobytej wagi, okres ten jest proporcjonalny do liczby utraconych do tej pory kilogramów, 10 dni na 1 kg. Stopniowo dodaje się pozostałe produkty i w ten sposób unika się efektu jo-jo oraz wyrabia się prawidłowe nawyki żywieniowe.

Etap 4 – ostateczne ustabilizowanie wagi; je się normalnie, wracając przy tym na jeden dzień do fazy ataku. Należy przejść do normalnego sposobu odżywiania się podczas sześciu dni w tygodniu, zachowując dobre nawyki żywieniowe nabyte podczas diety i stosować co czwartek lub, jeśli to niemożliwe, w środę lub piątek jeden dzień czystych protein (kuracja uderzeniowa) w sposób regularny i obowiązkowy przez całe życie.
Obowiązkowe spożywanie 3 łyżek stołowych otrąb owsianych dziennie przy każdej fazie.

Wrażenia… Trudne do zrealizowania? Być może, ale osoby z silną wolą i determinacją mogą wyjść zwycięsko z walką ze swoim ciałem. W końcu nie bez kozery nazywana jest owa metoda najpopularniejszą i najlepszą w Polsce!

 

Katarzyna Król

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj