Dieta Kopenhaska

Dieta kopenhaska, zwana także dietą szwedzką lub trzynastodniową, ma niewątpliwie tyle samo zwolenników, co przeciwników. Jedni uważają, że jest doskonałym i niezwykle skutecznym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów, inni zaś sądzą, że rozregulowuje i wyniszcza organizm oraz powoduje efekt jojo. Co jest więc prawdą? Trudno jednoznacznie stwierdzić, gdyż każdy organizm zareaguje na nią inaczej.

Pewnym jest jedno – plan żywieniowy tej diety jest niezwykle rygorystyczny i przeznaczony tylko dla konsekwentnych osób charakteryzujących się silną wolą. Dieta szwedzka przeznaczona jest w szczególności dla osób cieszących się dobrym zdrowiem. Program stosować mogą osoby, które chcą w szybki sposób pozbyć się zbędnych kilogramów. Ta „ekstremalna” dieta jest dobra tylko dla osób wytrwałych i obowiązkowych, dla których nie straszna będzie monotonia posiłków.

Osoby ze skłonnościami do nadciśnienia i wszelkimi problemami żołądkowymi. Dieta odradzana jest osobom trenującym siłowo lub pracującym fizycznie, gdyż nie dostarczy ona odpowiedniej ilości kalorii.

Dieta Kopenhaska

sxc.hu

 

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż podczas stosowania planu trzynastodniowego wystąpić mogą kłopoty z koncentracją i pamięcią, ogólne osłabienie a nawet omdlenia. Ponadto zmniejsza się drastycznie poziom glukozy. Dietę lepiej traktować tylko i wyłącznie jako kurację doraźną. Nie można jej stosować jako długoterminowego programu żywieniowego. Co bardzo ważne – plan szwedzki dostarcza niewielkiej ilości kalorii, stąd często możemy odczuwać głód. Dieta uboga jest w witaminy i minerały, dlatego po jej ukończeniu zaleca się uzupełnienie ich braku poprzez przyjmowanie suplementów.

Dzienna ilość przyjmowanych kalorii waha się w granicach 500-900. Jest to bardzo niewielka ilość. Plan diety kopenhaskiej obejmuje pełne trzynaście dni, podczas których należy trzymać się rygorystycznie z góry ustalonego menu. Tylko w ten sposób możemy osiągnąć pożądane skutki. Plan żywieniowy składa się jedynie z trzech posiłków dziennie. Jest to śniadanie, lunch i obiad. Lunch powinien być spożywany nie później niż do godziny 14, zaś obiad – do godziny 18. Podstawowe składniki tej nieco monotonnej diety to chude mięso, warzywa, jaja i wspomniana już wcześniej kawa. Podczas stosowania programu należy wyeliminować z posiłku sól i pochodne jej przyprawy. Możemy za to używać do woli świeżych i suszonych ziół. Ważnym zaleceniem jest picie co najmniej 2 litrów wody mineralnej dziennie. Od czasu do czasu można ją zastąpić zieloną herbatą. Każdego ranka należy pić kawę z dodatkiem jednej łyżeczki cukru, która ma pobudzić organizm do działania.

Najtrudniejsze do przebrnięcia są pierwsze dni diety. Drastyczna zmiana sposobu odżywiania i znacznie zmniejszenie ilości spożywanych kalorii skutkować może ogólnym osłabieniem i częstymi bólami głowy. Po kilku dniach jednak objawy te stają się coraz bardziej łagodne.

Stosując dietę kopenhaską, w zależności od wagi początkowej, można stracić od 7 do nawet 20 kilogramów. Jak na program trwający zaledwie 13 dni jest to wyśmienity wynik. Znacząco poprawia on przemianę materii oraz wpływa na uregulowanie metabolizmu. Zaletą programu jest fakt, że po jego ukończeniu można wrócić do dawnych nawyków żywieniowych, a kilogramy nie powrócą przez okres dwóch lat. Podobno po dwóch tygodniach stosowania planu szwedzkiego mija ochota na słodycze i rozmaite przekąski.

Kuracja trwa pełne 13 dni – aby uzyskać pożądane efekty, nie powinno się jej ani skracać, ani tym bardziej wydłużać. Rezultaty w postaci utraty zbędnych kilogramów oraz poprawy przemiany materii zostaną osiągnięte tylko wtedy, gdy będziemy rygorystycznie trzymać się z góry ustalonego menu. Pamiętajmy, że podczas stosowania omawianego programu żywieniowego nie możemy sięgnąć po jakiekolwiek ilości alkoholu, słodyczy czy nawet gumy do żucia. Jeśli to zrobimy, możemy uznać dietę za przerwaną.

A oto szczegółowy plan posiłków diety szwedzkiej.

DZIEŃ 1 i 8

Śniadanie: 1 kubek kawy, 1 kostka cukru
Obiad: 2 jajka na twardo, gotowany szpinak 100g, 1 pomidor
Kolacja:1 duży befsztyk, sałata z olejem i cytryną 150g

DZIEŃ 2 i 9

Śniadanie:1 kubek kawy,1 kostka cukru
Obiad:1 duży befsztyk, sałata z olejem i cytryną 150g
Kolacja:1 plaster szynki, 2-3 szklanki jogurtu naturalnego

DZIEŃ 3 i 10

Śniadanie:1 kubek kawy,1 kostka cukru, 1 grzanka z razowego pieczywa
Obiad: gotowany szpinak,1 świeży owoc, 1 pomidor
Kolacja:1 plaster szynki, 2 gotowane jajka, sałata z olejem i cytryną 150g

DZIEŃ 4 i 11

Śniadanie:1 kubek kawy,1 kostka cukru
Obiad: tarta marchewka 150g, jajko na twardo, twarożek naturalny 100g
Kolacja: sałatka owocowa 100g, 2-3 szklanki jogurtu naturalnego

DZIEŃ 5 i 12

Śniadanie: duża tarta marchew z cytryną
Obiad: duża chuda ryba
Kolacja:1 befsztyk, sałata i brokuły 200g

DZIEŃ 6 i 13

Śniadanie: 1 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru
Obiad: kurczak gotowany 150g, sałata z olejem i cytryną 150g
Kolacja: 2 jajka na twardo, duża marchewka

DZIEŃ 7

Śniadanie: 1 kubek herbaty bez cukru
Obiad: kawałek chudego grilowanego mięsa 150g
Kolacja: NIC

 

Należy pamiętać, że po ukończeniu diety kopenhaskiej nie warto mimo wszystko wracać do złych nawyków żywieniowych. Zalecany jest umiar w spożywaniu posiłków, nie podjadanie i uprawianie sportu. Postępując w ten sposób, możemy zagwarantować sobie, że nie powróci efekt jojo. Należy pamiętać, że w przypadku nieprzestrzegania w pełni zasad programu trzynastodniowego, można do niego powrócić dopiero po trzech miesiącach. Jeśli zaś uda nam się z sukcesem przebrnąć przez dietę, nie wolno jej powtarzać przez okres co najmniej dwóch lat.

 

Katarzyna Król

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj