Czy musimy spożywać tłuszcze?

Węglowodany i tłuszcze są głównymi źródłami dostarczanej organizmowi energii. 1 gram tłuszczu to 9kcal. Według WHO 20-30% dostarczanych dziennie kalorii powinny stanowić tłuszcze. Nie dość, że są one źródłem energii, to mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Rola tłuszczów w diecie człowieka

Tłuszcze, oprócz tego, że są źródłem energii, to również biorą udział w wielu procesach. Umożliwiają wchłanianie i rozpuszczanie niektórych witamin, umożliwiają gromadzenie energii w postaci tkanki tłuszczowej oraz pomagają regulować funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.

Tłuszcz tłuszczowi nierówny

Spożywając tłuszcze, musimy zdać sobie sprawę z tego, że nie każdy rodzaj tłuszczów jest zdrowy. W wielu produktach spożywczych (np. margaryna, frytki, ciastka) obecne są utwardzone oleje roślinne, tzw. tłuszcze trans. Ich spożywanie jest szkodliwe i może przyczynić się do wystąpienia chorób takich jak nadwaga i otyłość, cukrzyca typu 2, miażdżyca, choroba wieńcowa a nawet nowotwory.

Tłuszcze a witaminy

Niektóre witaminy organizm jest w stanie wytworzyć sobie sam (np. wit D3), jednak zdecydowaną większość musimy dostarczyć mu z pożywieniem lub poprzez suplementy. Część witamin rozpuszcza się w wodzie, a do reszty niezbędny jest tłuszcz. Witaminy rozpuszczające się w tłuszczach to A, D, E, K.

Tłuszcze w diecie pudełkowej

W codziennych dietach wielu ludzi możemy znaleźć niezdrowe tłuszcze. Są również osoby, które chcąc schudnąć ograniczają lub eliminują spożywanie wszystkich tłuszczy. Tego rodzaju diety są niezdrowe, a zgubione kilogramy szybko powrócą. Jeśli nie wiemy, jaka dieta będzie dla nas najlepsza lub nie mamy czas na gotowanie, możemy wybrać dietę pudełkową. Obecnie ten sposób odżywiania jest coraz bardziej popularny, a firmy rozszerzają swoje oferty, aby zachęcić klientów. Niestety nie wszystkie cateringi dietetyczne wykorzystują produkty wysokiej jakości. W części z nich znajdziemy niezdrowe tłuszcze. Dobrym wyborem może być catering dietetyczny od Dietykiety, która wykorzystuje tylko naturalne składniki. W ich dietach znajdziemy zdrowe tłuszcze, takie jak oliwa z oliwek, olej kokosowy czy smalec gęsi. Źródłem tłuszczów są także ryby, mięso, orzechy i jajka.

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj