Aktywność w ciąży

Aktywność w ciąży

Obecnie kobiety są bardzo aktywne zarówno w życiu zawodowym jak i na co dzień. W momencie, kiedy dowiadują się o ciąży myślą, że wszystko, co robiły do tej pory jest niewskazane. Nie jest to jednak prawdą. Obecni lekarze coraz chętniej przychylają się do powiedzenia, że ciąża to nie choroba, a aktywność przyszłych matek jest nawet wskazana.

Aktywność zawodowa

Wiadome jest, że istnieją przypadki, kiedy kobiety faktycznie powinny ograniczyć każdy rodzaj aktywności, jeśli ciąża jest zagrożona lub są ku temu inne przeciwwskazania. Jednak każdy przypadek rozpatrywany jest przez lekarza prowadzącego. Natomiast, jeśli chodzi o aktywność zawodową, należy brać pod uwagę charakter pracy. Jeżeli nasza praca pochłania dużo czasu i energii i dostarcza nam niepotrzebnych stresów może faktycznie lepiej wziąć urlop. Jednak są mamy, które lubią swoją prace i pomaga ona im znosić ciąże, ponieważ czują się potrzebne i silne. Jest to sprawa jak najbardziej indywidualna, jednak jedno jest pewne: nie powinnyśmy podejmować tej decyzji pod presją szefa czy zwolnienia z pracy.

aktywnosc w ciazy

sxc.hu

Aktywność fizyczna

Zawsze lepiej skonsultować się z lekarzem, jakie formy aktywności fizycznej są dozwolone a jakie nie. Należy jednak pamiętać o tym, że aktywność w ciąży jest wskazana. Może oczywiście nie tak intensywna jak wcześniej. Katarzyna Sempolska, instruktorka fitness, uważa, że dzieci matek aktywnych fizycznie osiągają lepsze wyniki po urodzeniu niż dzieci matek, które nie uprawiały żadnych sportów. Kiedy kobiety ćwiczą, również dziecko na tym zyskuje, otrzymuje ono większą ilość tlenu i substancji odżywczych. Natomiast dla matek ćwiczących aktywność fizyczna pomaga polepszać przemianę materii, a wg pani Sempolskiej, działa również na psychikę i zmniejsza strach przed porodem. Główne style ćwiczeń polecane w ciąży to pilates i joga, istnieją natomiast już w niektórych fitness klubach zajęcia utworzone specjalnie z myślą o kobietach w ciąży. Kobietom w ciąży poleca się również basen, jednak pamiętajmy o tym, że może to być pomysł na dalsze etapy ciąży, gdyż na samym początku podatne jesteśmy na niechciane infekcje.

Aktywność seksualna

Ten aspekt również należy uzgadniać z lekarzem. Są kobiety, u których współżycie może wywołać poronienie i są ciąże w czasie, których należy wstrzymać się od współżycia. U pozostałych kobiet wygląda to inaczej. Zazwyczaj pierwszy trymestr jest trudny dla kobiety i nawet, jeśli para ma taką możliwość kobieta nie jest zbyt zainteresowana współżyciem, drugi trymestr jest czasem najlepszym do współżycia, gdyż dolegliwości pierwszego etapu powoli ustępują, natomiast kobieta jest jeszcze szczupła, czuje się atrakcyjnie. W trzecim trymestrze ciąży część kobiet ma problem z zaakceptowaniem swojego ciała i często odbija się to na niechęci do sexu. Poza tym kobieta jest bardzo zmęczona, co również nie pozostaje bez wpływu na libido. W zależności od trymestrów polecane są różne pozycje seksualne, mające na celu odciążenie niektórych części ciała partnerki oraz chroniące jej brzuch. Należy również pamiętać, że przy ciąży przenoszonej stosunek może przyspieszyć poród.

 

Pamiętajmy też, iż oprócz wymienionych powyżej rodzajów aktywności kobiety w ciąży, nie powinno się zapominać o innych aspektach, które pomogą nam przejść ten wyjątkowy okres w sposób pogodny. Nie strońmy od makijażu, nie zaniedbujmy się na czas ciąży, wykorzystajmy wolny czas na poczytanie ciekawej książki czy spotkanie z dawnymi znajomymi. Ciąża to nie czas totalnego zaniedbania i izolacji społecznej. Kiedy będziemy aktywne, będziemy lepiej czuć się psychicznie, co nie pozostanie obojętne naszemu maleństwu i mężczyźnie.

 

Elżbieta Jagodzińska

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj