Agroturystyka – pierwsze kroki

Minęły już czasy, kiedy to gospodarstwo agroturystyczne w Polsce planowało się jako sposób na dodatkowe dochody i kiedy agroturystyka sprowadzała się głównie do zapewnienia na wsi bazy noclegowej. Do tej pory zresztą nie ma szczegółowych przepisów dotyczących prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego nawet w Ustawie o usługach turystycznych.

Pierwszy krok – podatki i rejestracja

Tu idzie nie o konkretną rejestrację, ale o zorientowanie się na początku w uwarunkowaniach prawnych, by nikt nas nie zaliczył do szarej strefy. Chociaż jeśli agroturystyka powstała na bazie gospodarstwa rolnego i nie oferuje więcej niż pięciu pokoi w swojej bazie noclegowej to właściciel nie musi ani rejestrować działalności gospodarczej, ani odprowadzać podatków.

Zwolnienie z opłat podatkowych dotyczy konkretnych usług i ich zakresu. Jeśli gospodarstwo oferuje posiłki ciągłe (a nie tylko okazyjnie – domowe) to powinien zarejestrować działalność gospodarczą.

Toteż by przed podjęciem decyzji o prowadzeniu gospodarstwa agroturystycznego było jak najmniej niejasności najlepiej jest się udać do najbliższego Ośrodka Doradztwa Rolniczego. Niestety, urzędy nie zawsze są w stanie te kwestie wyjaśnić.

Drugi krok – kalkulacja

Podobnie jak w każdym innym przedsięwzięciu biznesowym również w wypadku zakładania gospodarstwa agroturystycznego ważne jest sporządzenie profesjonalnego i szczegółowego biznesplanu. Bardzo istotna jest analiza rynku. Tu można wybrać się między innymi do najbliższego Centrum Informacji Turystycznej i poprosić o statystyki związane z odwiedzinami turystów. Nie będą to oczywiście wszyscy turyści odwiedzający dane miejsce, ale możemy się dowiedzieć czegoś więcej o profilu turysty i jego potrzebach.

Bardzo ważne jest przejrzenie tutejszej bazy noclegowej i rodzaje ofert. Starajmy się kalkulacje kosztów planować nie na styk, ale nieco na wyrost, by potem nie było przykrych niespodzianek. Istotnym czynnikiem jest przeanalizowanie dostępności do naszej przyszłej agroturystyki. Idzie tu zarówno o sieć dróg, jak i o dostęp do internetu.

Trzeci krok – promocja

Promocję gospodarstwa rozpoczynamy już wraz z podjęciem decyzji o jego prowadzeniu, opracowując swój katalog znaku (logo) i zakładając własną stronę internetową razem z fanpage’em (profil na Facebooku) takiej strony. Przykłady profesjonalnych stron znajdziemy w internecie, przyglądając się ofertom gospodarstw agroturystycznych choćby w warmińsko-mazurskim lub w mazowieckiem.

Nie zapomnijmy o publikacjach papierowych (folderach) i odpowiedniej reklamie plenerowej.

Artykuł napisany we współpracy z gospodarstwem agroturystycznym Konstantów – Mazowieckie

Musisz się zalogować, aby móc komentować Zaloguj